We touch grass, de podcast.
Tijdens de minor Media Production and Management die ik in Kopenhagen heb gevolgd, kwam ik erachter dat veel studenten in hetzelfde schuitje zaten als ik: we hadden last van social media moeheid.
Vaardigheden
Editing; Hindenburg Pro
Concept ontwikkeling
Daarom zijn we op zoek gegaan naar een manier om andere studenten te bereiken en mee te nemen in onze reis richting minder digitaal leven. Voor jongeren, door jongeren.
Het idee achter de podcast draait om controle teruggeven aan luisteraars, omtrent telefoon verslaving. Binnen mijn team zagen we deze verslaving groeien en lichtelijk problematisch worden. Door middel van onderzoek en het observeren van familie en vrienden ondervonden we dat veel anderen met dezelfde problemen worstelden.
Een ding wat we echter misten was een herkenbare, door gelijken gemaakte omgeving die het probleem aankaartte met empathie, in plaats van oordeel. Advies, comfort en een veilig platform om erover te praten. Wij wilden het taboe doorbreken en andere studenten daadwerkelijk helpen om meer tijd offline door te brengen.
Ondanks alles, zien we de hypocrisie in het gebruik van een online platform, terwijl het gaat om meer offline zijn. Daarom is ervoor gekozen om dit meteen aan te kaarten aan het begin van de podcast, waarbij de luisteraar word gevraagd om niks te toen tijdens het luisteren; geen scrollen of multitasken. Op deze manier kunnen ze volledig opgaan in onze boodschap en het doel.
Opdrachtgever
DMJX Kopenhagen
Datum
Juni 2025