Natte voeten.
Tijdens een internationale Game Jam, waar we vanuit de Hogeschool Utrecht aan mee deden, legden we de focus op bewustwording over het stijgende waterpeil in Nederland. Met inspiratie en context vanuit het archief van Beeld & Geluid hebben we binnen een week een fysiek spel in elkaar kunnen zetten, waarbij het verschil tussen arm en rijk pijnlijk duidelijk wordt.
Vaardigheden
Conceptontwikkeling (in korte tijd)
Ontwerp; Adobe Illustrator en analoog
Dit spel is gemaakt om spelers te laten voelen hoe ongelijkheid en samenwerking samenkomen in de strijd tegen water. Het waterpeil stijgt, en niet iedereen staat er hetzelfde voor.
De één woont hoog en veilig, de ander laag en kwetsbaar. Sommigen hebben meer middelen of geld om zichzelf te redden, terwijl anderen harder moeten werken om überhaupt droog te blijven. Dat is oneerlijk, maar ook herkenbaar uit de echte samenleving. Toch ben je afhankelijk van elkaar. Alleen door steun en samenwerking kan de *hele* polder droog blijven. Maar wat doe jij? Kies je voor je eigen belang en kijk je weg zodra jij veilig bent? Of steek je je nek uit en help je ook anderen, zelfs als dat jou wat kost?
Het spel biedt spanning en plezier, maar legt ook een diepere vraag op tafel: denk je alleen aan jezelf, of bouw je mee aan een toekomst waarin iedereen droog blijft?
We willen een weerspiegeling laten zien van het hedendaagse leven, waarin er een grote mate van ongelijkheid is. Op het moment dat er een grote crisissituatie voordoet, komen deze ongelijkheden nog meer naar boven. Het thema (stijgende zeespiegel en de toekomst) wordt weerspiegeld in het aantal benodigdheden die men nodig heeft om zijn eigen land hoog te houden. De grootste uitdaging is op dit moment het water, wat met hoge snelheid op de spelers afkomt. Dit is het haakje met het al gehele thema. .
Opdrachtgever
Beeld & Geluid, Hogeschool Utrecht
Datum
September 2025